Körperpolitiken im Ausstellungskontext

April – September 2021
Körperpolitiken im Ausstellungskontext/ Body Politics in the Exhibition Context
Diskussionen, (interaktive) Vorträge, Screenings, Performances und Workshops / discussions, (interactive) lectures, screenings, performances and workshops
mit / with
Clémentine Deliss, Antje Géra, Fanny Hauser, Viktor Neumann, Alice Peragine, Kathy-Ann Tan, Luke Willis Thompson, Alice Wilke und Emma Wolf-Haugh
Körperpolitiken im Ausstellungskontext entstand in enger Zusammenarbeit mit Hanne König und wird in Kooperation mit dem DFG-Graduiertenkolleg 2477 Ästhetische Praxis sowie mit dem Seminar „Where does my body belong? From institutional critique to infrastructural transformation“ von Ruth Buchanan durchgeführt.
Body Politics in the Exhibition Context was developed in close collaboration with Hanne König and is realized in co-operation with the DFG Research Training Group 2477 Aesthetic Practice as well as the seminar “Where does my body belong. From institutional critique to infrastructural transformation” led by Ruth Buchanan.
*

25. September, 11-17 Uhr –> neuer Termin: 6. November, 14-18h
Approximates – Exposure/ Sich ausgesetzt fühlen
Wokshop mit Alice Peragine
Exposure
– the amount of light per unit area
– the disclosure of something secret
– the condition of being unprotected
– the condition of being at risk of financial loss
– the condition of being presented to view or made known
Im technischen Sinne verweist exposure auf die Menge an Licht, die durch einen bildproduzierenden Apparat, etwa eine Kamera, scheint. Sich ausgesetzt, überwacht oder enthüllt wahrzunehmen, sind weitere Bedeutungen des Begriffs, die den eigenen Körper miteinbeziehen und körperlich erfahrbar sind. Unsere Realitäten – körperlich, virtuell, analog und digital – sind ständig miteinander verbunden und nicht unabhängig voneinander vorhanden.
Was bedeutet es, in einer digitalen Welt permant erreichbar zu sein? Sind manche Körper in virtuellen Zusammenhängen mehr ausgesetzt als andere? Welche verschwinden, werden ( gänzlich ) unsichtbar?
Wie wirken sich bild- und datengenerierende Systeme auf uns und unsere Körper aus? Produzieren sie gar faktische und körperliche Schäden und Gewalt?
Im Workshop werden wir gemeinsam diesen Fragen folgen und uns damit beschäftigen, wie technische Geräte, die unsere Körper umgeben und mit ihnen in Verbindung stehen, es ermöglichen, verschiedene Übertragungen oder Kontaktzonen zu anderen Körpern, Spezies und Objekten herzustellen und mit ihnen zu interagieren.
Wir werden anhand von praktischen Übungen gemeinsam vor die Tür des Kunstvereins in den Stadtraum Hildesheims treten und die Umgebung auf diese Kontaktzonen hin erkunden. Teilnehmer*innen sammeln Audio- und Videomaterial, welches wir anschließend gemeinsam sichten und weiterverarbeiten werden.
Der Workshop findet im Kehrwiederturm (Am Kehrwieder 2, 31134 Hildesheim) und im Außen- sowie Stadtraum statt. Die Räumlichkeiten sind über Kopfsteinpflaster sowie eine Metalltreppe und schmale Wendeltreppen zu erreichen. Es gelten zum Schutz aller Partizipierenden die 3G-Regeln.
Melden Sie sich gerne per E-Mail mit Fragen aller Art. Wir geben gerne weitere Auskunft zur Zugänglichkeit. Der Workshop findet auf Deutsch statt – ins Englische kann bei Bedarf übersetzt werden.
Wir bitten um Anmeldung per E-Mail bis zum 23. September 4. November an: kuratorischepraxis@kunstverein-hildesheim.de
Die Teilnehmer*innenzahl ist begrenzt.

June 15h, 6pm
Moving into Sunlight: Decolonial Curatorial Practice as Collective Care
Interactive lecture by Kathy-Ann Tan
In a global moment where intersectional forms of systemic oppression, racism and social injustice continue to be the norm, decolonial strategies of resistance and self-empowerment in/ through art and performance are ever more imperative. This interactive talk will discuss and expand upon decolonial artistic and curatorial practices that are anchored in bodily practice. We will use Audre Lorde’s conviction in the “replenishing and provocative force” of the erotic in her essay “The Uses of the Erotic, the Erotic as Power” as our point of departure. How can anti-colonial narratives be collectively composed and articulated by the body as a living archive of tacit knowledge, erotic power and resistance? How can the activation of body-based artistic practices challenge dominant western systems of representation and foreground instead anti-colonial traditions of knowledge, ritual, healing, intimacy, care and collectivity? Within the spaces of the dominantly white western art academy/ university, how can one develop a critical practice that challenges whiteness as the unmarked given? We will dwell on these questions in order to create a space for discussion and conversation around the notion of decolonial curatorial practice as a practice of collective care.
Due to its interactive character this event is limited to 20 participants. It will happen online and be held in English, questions can also be asked in German.
Please register by June 13th:
kuratorischepraxis@kunstverein-hildesheim.de
Please also use this email address for general inquiries and questions regarding access.

May 18th, 10am – 12pm
Hysterical Strength
Artist Talk by Luke Willis Thompson
Moderation: Ruth Buchanan
This is an online event.
Please register by May 17th:
kuratorischepraxis@kunstverein-hildesheim.de
Please also use this email address for general inquiries and questions regarding access.

May 14th, 6pm
Domestic Optimism
Video screening and artist talk with Emma Wolf-Haugh
Moderation: Fiona McGovern
Domestic Optimism is a multi faceted project about mangled and mistold modernist legacies. The project begins with furniture, inanimate objects that come loaded with social connections and invisible histories. Through the displacement of cultural detritus Emma Wolf-Haugh retells modernist architectural history in the collective key of queer, feminist and de-colonial practices, continually unearthing filth in times of hygiene, and complicating things that were never simple to begin with.
Colonial aesthetics, obscenity trials, hysterical masculinity, crime scene photography, sexology, the production of the lesbian throughout modernity and the current collapse of social housing projects, all intersect in a critical, queer, working class reading of architectural and design modernism. The project underscores the importance of solidarity, friendship and collectivity, for our communion and survival in the world today.
Emma Wolf-Haugh’s video Domestic Optimism, Act One, Modernism – A Lesbian Love Story (2020) will be screened in English with German subtitles. It is followed by a conversation between the artist and Fiona McGovern in English, questions can also be posed in German.
https://emmahaugh.com/THRXSOME-3
This is an online event.
Please register by May 13th:
kuratorischepraxis@kunstverein-hildesheim.de
Please also use this email address for general inquiries and questions regarding access.
Domestic Optimism, Act One, Modernism – A Lesbian Love Story will be on display at the Kunstverein Hildesheim (Am Kehrwieder 2, 31134 Hildesheim) from May 15th to June 13th.
May 15th, 12am-2pm
The Lazerbeam Theirstory Projects – Conjuring the post-pandemic collapse of capitalism and the propositional reclamation of queer, working class, architectural history
Workshop with Emma Wolf-Haugh
This two hour workshop will open up the interconnected research and propositional work involved in the making of the project Domestic Optimism. The central question we will deal with together asks how can we approach the spatialising and embodying of speculative imaginaries in exhibition contexts?
With a focus on the disruptive force of the queer working class body in institutional and ideological space (the museum, historical narrative, architectural discourse), Domestic Optimism unfolds long term research about modernist architectural and design histories in a de-colonial key.
Workshop participants will be invited to discuss and propose possible approaches towards translating speculative text into exhibition. Emma Wolf-Haugh will guide the group through materials with a focus on questions of opacity and the nuanced negotiation between the viewer, the performing queer body and historical narrative.
Wolf-Haugh will make a selection of image and text materials from their research available before and during the workshop to support a space for active thought and exchange in considering these questions.
Due to its interactive character this event is limited to 16 participants. It will happen as an online conference and held in English.
Please register by May 13th:
kuratorischepraxis@kunstverein-hildesheim.de
Please also use this email address for general inquiries and questions regarding access.

May 11th, 10am-12pm
Curating Metabolic Infrastructures
Lecture by Clémentine Deliss
Moderation: Ruth Buchanan
Today, curators need to be sensitive to the transformative disposition of museums and produce exercises in space and time that question every aspect of this venue’s historic, ideational and civic agency. Clémentine Deliss will speak about ways of repurposing museums for multidisciplinary, performative, decolonial, and democratic models of art practice, research, and education. Case studies will include her redesign of the Weltkulturen Museum in Frankfurt, and subsequent development of the Metabolic Museum – University at KW Institute for Contemporary Art Berlin.
This event will take place as a video conference and held in English.
Please register by May 10th:
kuratorischepraxis@kunstverein-hildesheim.de
Please also use this email address for general inquiries and questions regarding access.

7. April, 19h
doing body politics. Körperpolitiken zwischen Kunst und Aktivismus
Alice Wilke, Fanny Hauser und Viktor Neumann im Gespräch mit Antje Géra und Hanne König
Die Gesprächsrunde widmet sich der Frage nach den Beziehungen zwischen Kunst und Aktivismus unter dem Begriff der Körperpolitiken. Anhand der kuratorischen und programmatischen Arbeiten von Alice Wilke, Fanny Hauser und Viktor Neumann wollen wir darüber sprechen, wie sich der Umgang mit Körpern – darunter wäre ihre Repräsentation ebenso wie ihre Thematisierung zu fassen – in zeitgenössischen künstlerischen Kontexten und Ausstellungen verändert hat. Theorien, die sich seit den 1970er Jahren entwickelt haben und die dem Körper eine zentrale Stellung in der Reflexion über politische und ökonomische Machtstrukturen einräumen, sollen ebenso Teil des Gesprächs sein wie die aktivistischen oder aufklärerischen Impeti der thematisierten Projekte und künstlerischen Arbeiten.
In Erkundung dessen, wofür im Begriff „Körperpolitiken“ der Ausdruck „Politiken“ einsteht, werden wir uns Fragen nach den Zugängen und dem Ermöglichen von Partizipationsmöglichkeiten der Körper, ihrer Sichtbarkeiten und Sichtbarmachungen widmen wie auch der Frage danach, welche Rolle den „Bewegungen“ zukommt, in denen sich viele Körper zu engen und losen Allianzen vereinen.
Das Gespräch findet im digitalen Raum in Kooperation mit der HfG Karlsruhe statt. Eine editierte Version des Gesprächs wird in der ersten Ausgabe des Online-Journals der HfG Karlsruhe veröffentlicht, die dem Thema political bodies gewidmet ist und der Pluralität ihrer Ausprägungen und Theorien näherzukommen sucht.
Anmeldung bis 6.4. unter: kuratorischepraxis@kunstverein-hildesheim.de